Home / Stiri financiare / Reabilitarea liniei ferate Bucuresti-Constanta a costat dublu fata de standarde si a intarziat 6 ani

Reabilitarea liniei ferate Bucuresti-Constanta a costat dublu fata de standarde si a intarziat 6 ani

Reabilitarea liniei ferate Bucuresti-Constanta a costat dublu fata de standarde si a intarziat 6 ani

La demararea lucrarilor de reabilitare a liniei ferate Bucuresti-Constanta, în 2005, se estima ca investitia va fi de 665 de milioane de euro si ca va fi gata în 2008, dar magistrala feroviara a fost finalizata abia în 2014, iar costurile totale s-au ridicat la aproape un miliard de euro.

In perioada de executie a lucrarilor, trenurile parcurgeau cei 225 de kilometri de la Bucuresti la Constanta (sau retur) in 4 ore si chiar mai mult, astfel ca unii calatori au renuntat la varianta feroviara si nici acum nu o vad cu ochi buni.

Intarzierile sunt greu de explicat, cata vreme lucrarile respective nu aveau o complexitate deosebita, iar finantarile erau asigurate din surse solide. Abia acum, cand DNA a solicitat aviz pentru demararea unor investigatii privind aceste lucrari, apare posibilitatea unor explicatii: DNA a transmis presedintelui Romaniei o solicitare de incuviintare a urmaririi penale in cazul lui Sebastian Vladescu, fost ministru al Finantelor, acesta fiind suspectat ca ar fi luat mita de doua ori in timp ce era membru al Guvernului, de la societatea care executa lucrari de reabilitare pentru tronsoane de cale ferata a liniei Bucuresti-Constanta.

Linia de cale ferata Bucuresti-Constanta face parte din ramura nordica a Coridorului IV de transport pan-european, Berlin-Nurnberg-Praga-Budapesta-Bucuresti-Constanta. Ca surse de finantare, reabilitarea pe Bucuresti-Constanta a fost impartita astfel: Bucuresti Nord - Baneasa si Fetesti - Medgidia - Constanta aveau finantare JBIC (Japan Bank for International Cooperation - imprumut rambursabil) si Guvernul Romaniei, iar Baneasa-Fetesti avea finantare de la Uniunea Europeana - fonduri ex-ISPA si Guvernul Romaniei, printr-un imprumut de la banca Dexia.

La sectiunea de cale ferata Baneasa - Fundulea, lucrarile au demarat in 2005, apoi sectiunile cu finantare japoneza au intrat la reabilitare in 2006, iar la sectiunile Fundulea-Lehliu si Lehliu-Ciulnita-Fetesti lucrarile au demarat in 2007. Intreaga opera de reabilitare s-a incheiat in vara anului 2014, iar o calatorie inaugurala cu 160 km/h a avut loc pe data de 4 iulie a acelui an.

In momentul demararii lucrarilor se estima ca valoarea proiectului se va ridica la 665 de milioane de euro, adica 2,9 milioane de euro pe kilometru, avand in vedere ca lungimea totala a acestei rute este de 225 de kilometri. Intre timp, in 2010, au aparut si standardele de cost pentru astfel de lucrari (reabilitarea caii ferate pe un coridor paneuropean), in care este prevazut un maximum de 2,18 milioane de euro/kilometru. Ultimele date centralizate la Ministerul Transporturilor arata, insa, ca totalul costurilor pentru CFR Bucuresti-Constanta a fost de 913 milioane de euro, adica peste 4 milioane de euro/kilometru. Practic, a costat de doua ori mai mult decat era prevazut in standarde si cu 248 de milioane de euro mai mult decat era estimat oficial in urma cu cinci ani. Specialistii din domeniul constructiilor de cai ferate estimeaza ca amenajarea de la zero a tronsonului feroviar Bucuresti-Constanta ar fi costat mai putin de 4 milioane de euro/km.

Detalii, pe Economica

vineri, 20 aprilie 2018, 335 afisari

Curs BNR joi, 18 aprilie 2024

1 EUR4.9763 RON
1 USD 4.6625 RON

Evolutia Euro in ultimele 7 zile

Convertor valutar BNR

=
Rezultat + TVA (RON):
TVA 19% (RON):
Convertor valutar avansat

Cursul mediu pe 3 luni

Ianuarie Februarie Martie
Euro 4,9748 4,9748 4,9709
USD 4,5640 4,6097 4,5735

Cel mai bun curs la banci

1 EUR = 5.0300 RON
la Credit Europe Bank
1 USD = 4.7200 RON
la Credit Europe Bank
valabil pentru cumparare, la 16.01
Curs valutar banci

Convertor valutar banci

Creditare

Stiri financiare

Citeste toate stirile Codul fiscal

Promotii banci

Vezi toate promotiile