ING Bank România se confruntă cu o decizie drastică a Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), care acuză banca de aplicarea incorectă a prevederilor OUG 50/2010 privind contractele de credit.
Potrivit Profit.ro, ANPC a amendat banca și a cerut recalcularea dobânzilor pentru aproape 90.000 de credite, o măsură care ar implica un efort de 291.000 de ore de muncă și un impact financiar estimat la 346 milioane de lei.
Conflictul se leagă de faptul că ING ar fi obligat clienții să plătească două marje de dobândă, ceea ce contravine reglementărilor privind transparența costurilor impuse acum 14 ani. În replică, banca a obținut suspendarea acestei obligații până la soluționarea cauzei în instanță.
Parte a grupului financiar internațional ING Group, ING Bank România a fost prima bancă internațională care și-a deschis sucursala locală după 1989. Lansată inițial în 1994 ca o bancă de nișă specializată în Corporate și Investment Banking, ING Bank s-a extins rapid, devenind astăzi o bancă universală ce oferă o gamă completă de produse și servicii prin trei divizii: Wholesale Banking, Mid Corporate și Retail Banking. Cu o poziție solidă pe piața locală, banca servește toate categoriile de clienți, consolidându-și astfel prezența în România.
UPDATE: ING a oferit un răspuns oficial:
“ING Bank a demonstrat în permanență transparență în relația cu autoritățile publice și în raporturile cu clienții săi. Consecvenți conduitei noastre, urmare a articolului publicat în data de 20.11.2024, cu privire la ING Bank, este important și necesar să aducem următoarele clarificări:
În perioada iulie 2023 – septembrie 2024, ANPC a desfășurat un control tematic în cazul mai multor bănci, cu privire la respectarea de către institutiile financiar- bancare a prevederilor legale privind protecția consumatorilor, până la data intrării în vigoare a OUG nr. 50/2010. Urmare a finalizării acestui control tematic, în ce privește ING Bank, în cursul lunii septembrie a acestui an, ANPC a dispus anumite măsuri de remediere.
Având în vedere nelegalitatea măsurilor de remediere dispuse de ANPC, ING Bank a atacat procesul verbal emis de către ANPC cu plângere contravențională în instanță și de asemenea a solicitat suspendarea efectelor măsurilor dispuse de ANPC pe calea ordonanței presedintiale, care a fost soluționată în favoarea băncii noastre. Instanța de judecată a dispus suspendarea efectelor procesului-verbal de contravenție printr-o hotărâre executorie, obligatorie pentru ANPC. În consecință, nu va fi operată nici o modificare a contractelor de credit în derulare până la soluționarea definitivă în instanță a plângerii contravenționale inițiate de banca noastră.
ING Bank a respectat și respectă întocmai prevederile legale, transparența și integritatea fiind valori fundamentale ale instituției noastre, fapt atestat și de absența oricăror procese colective împotriva noastră și de numărul foarte redus de litigii în raport cu activitatea noastră. Modalitatea de implementare a OUG 50/2010 este conformă cu prevederile legale și nu a adus nici un prejudiciu clienților, dobânda aplicabilă contractelor în vigoare la acel moment în timp nefiind majorată.
Menționăm faptul că acest control al ANPC asupra instituțiilor financiar-bancare este al doilea control tematic demarat de către ANPC în sectorul bancar în cursul anului 2023, primul fiind cel care a privit calculul anuitatilor de către bănci și care face obiectul mai multor litigii pe rolul instanțelor de judecată, în mare parte soluționate deja favorabil pentru bănci, inclusiv pentru ING Bank.”